ASAB maakt voor u een asbestinventaris op conform
KB van 16 maart 2006. We nemen daarbij stalen van asbestverdachte materialen en analyseren deze in een erkend labo.
Indien gewenst gaan we ook verder dan alleen het opmaken van de asbestinventaris. Opvragen van prijsoffertes aan verschillende partijen en het coördineren van de werken behoort ook tot de mogelijkheden. Zo bent u zeker van een deskundige aanpak.
1. Elke Werkgever
De federale arbeidswetgeving verplicht elke werkgever om een asbestinventaris op te stellen voor alle gebouwen waar hij personeel tewerkstelt, ongeacht het bouwjaar. Die verplichting bestaat al sinds 1995 en geldt bijvoorbeeld ook voor scholen, crèches, gemeentegebouwen.
Blijkt uit de inventaris dat er asbest in het gebouw aanwezig is? Dan moet de werkgever een beheerprogramma opmaken dat hij samen met de asbestinventaris jaarlijks moet (laten) actualiseren.
2. Vlaamse Milieuwetgeving – sloop
Plant u een volledige of gedeeltelijke sloop van:
een infrastructuurwerk (> 250 m³);
een residentieel gebouw (> 5.000 m³);
een niet-residentieel gebouw (> 1.000 m³)?
Dan moet u een sloopopvolgingsplan (vroeger: sloopinventaris) toevoegen aan de aanvraag voor uw omgevingsvergunning. Dat sloopopvolgingsplan bevat:
een destructieve asbestinventaris;
een inventaris van alle andere afvalstoffen die zullen vrijkomen bij de sloop
alle aandachtspunten en technische details rond de aanpak van selectieve sloop- en afbraakwerken
Tot het jaar 2001 werd asbest gebruikt in de bouwsector, onder meer omdat het materiaal goed bestand is tegen hitte en brand. Sinds 2001 is het gebruik van asbest in Vlaanderen verboden, omdat een langdurige blootstelling aan loszittende asbestvezels onder meer longkanker en mesothelioom (een kwaadaardige tumor aan het borst- of buikvlies) kan veroorzaken.