Asbest

asbestinventaris opmaak

Deskundige aanpak

ASAB maakt voor u een asbestinventaris op conform
KB van 16 maart 2006. We nemen daarbij stalen van asbestverdachte materialen en analyseren deze in een erkend labo.

Indien gewenst gaan we ook verder dan alleen het opmaken van de asbestinventaris.  Opvragen van prijsoffertes aan verschillende partijen en het coördineren van de werken behoort ook tot de mogelijkheden.  Zo bent u zeker van een deskundige aanpak.

Wanneer is een asbestinventaris nodig?

1. Elke Werkgever

De federale arbeidswetgeving verplicht elke werkgever om een asbestinventaris op te stellen voor alle gebouwen waar hij personeel tewerkstelt, ongeacht het bouwjaar. Die verplichting bestaat al sinds 1995 en geldt bijvoorbeeld ook voor scholen, crèches, gemeentegebouwen.

Blijkt uit de inventaris dat er asbest in het gebouw aanwezig is? Dan moet de werkgever een beheerprogramma opmaken dat hij samen met de asbestinventaris jaarlijks moet (laten) actualiseren.

2.  Vlaamse Milieuwetgeving – sloop

Plant u een volledige of gedeeltelijke sloop van:

een infrastructuurwerk (> 250 m³);
een residentieel gebouw (> 5.000 m³);
een niet-residentieel gebouw (> 1.000 m³)?

Dan moet u een sloopopvolgingsplan (vroeger: sloopinventaris) toevoegen aan de aanvraag voor uw omgevingsvergunning. Dat sloopopvolgingsplan bevat:

een destructieve asbestinventaris;
een inventaris van alle andere afvalstoffen die zullen vrijkomen bij de sloop
alle aandachtspunten en technische details rond de aanpak van selectieve sloop- en afbraakwerken

asbestinventaris opmaak
asbestinventaris opmaak
VRAGEN? CONTACTEER ONS